System RODZINA 500+ jest system informatycznym, wspomagającym realizację zadań ustawowych w zakresie świadczenia wychowawczego. System dedykowany jest dla jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych.
Funkcjonalność systemu:
- automatyzacja czynności związanych z rejestracją i obiegiem informacji w jednostce, której zlecono realizację zadań o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
- przyznawanie i realizację przewidzianego ustawą świadczenia wychowawczego, w tym: wydawanie decyzji i wypłacanie świadczeń,
- prowadzenie sprawozdawczości - w wymaganym przez przepisy zakresie,
- przekazywanie, zgodnie z wymaganiami ustawy, w wersji elektronicznej sprawozdawczości właściwemu wojewodzie,
- współpracę z systemem RODZINNE w oparciu o wspólną bazę danych,
- współpraca z Centralnym Systemem Informatycznym Zabezpieczenia Społecznego (Emp@tia),
- współpraca z systemami autorstwa ZETO Koszalin: systemem elektronicznego zarządzania dokumentem eKancelaria, systemem Finansowo-Księgowym.
Zakres funkcjonalny:
1. Obsługa ewidencji osób i rodzin, w tym m.in.:
- rejestracja nowych osób, tworzenie rodzin,
- modyfikacja zarejestrowanych w systemie osób i rodzin (w tym uzupełnienie danych lub ich poprawa),
- obsługa teczki rodziny.
2. Obsługa wniosków i decyzji:
- realizacja funkcji rejestracji, aktualizacji oraz przeglądania wniosków na świadczenie wychowawcze
- rozpatrzenie wniosku i wydawanie decyzji (wg uprzednio zdefiniowanych wzorów):
- w sprawie udzielenia świadczenia,
- przyznającej i odmownej,
- odmownej,
- zmieniającej,
- uchylającej całkowicie i częściowo,
- kończącej realizacje wypłaty świadczenia,
- innej decyzji,
- operacje na wnioskach poprzez:
- rejestrację pism do wniosku,
- zmiany statusu wniosku,
- odnotowanie odbioru decyzji,
- przeglądanie danych obejmujących wykazy: zestawienie osób, którym przyznano świadczenie, wykaz wystawionych decyzji, wykaz zarejestrowanych wniosków (w tym z podziałem m.in. na wnioski papierowe i elektroniczne).
3. Listy wypłat:
- tworzenie i naliczanie list wypłat bieżących i wyrównań przyznanych świadczeń wychowawczych
- wydruk list wypłat z możliwością wyboru:
- płatne w kasie,
- płatne na konto osobiste,
- płatne przekazem,
- inny odbiór - pomoc rzeczowa,
- płatne na konto instytucji,
- generowanie pliku z przelewami, przekazami pocztowymi oraz przelewami elektronicznymi,
- tworzenie zestawienia księgowego do listy i do miesiąca księgowego,
- współpraca z systemem „Finansowo-Księgowym” autorstwa ZETO Koszalin,
- współpraca z systemem obiegu dokumentów „eKancelaria” autorstwa ZETO Koszalin,
- współpraca z Bałtyckim Bankiem Spółdzielczym w Darłowie,
- wyprowadzanie danych do aplikacji MIKRUS – wypłaty masowe.
4. Współpraca z Platformą Integracyjną CSIZS obejmuje:
- obsługę poczty i dokumentów elektronicznych,
- ewidencję wysłanych i odebranych komunikatów,
- ewidencję danych o składkach ZUS,
- weryfikację beneficjenta w zakresie: tożsamości osoby w CBB, pobranych świadczeń w JOPS, sprawdzenia zgodności osoby z danymi w CBB, ewidencji PESEL, EKSMOoN, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, e-Podatków, CEIDG, KRS.
5. Funkcje administracyjne obejmują:
- definiowanie podstaw prawnych i uzasadnień,
- definiowanie szablonów decyzji i dokumentów,
- definiowanie szablonów numeracji urzędowej wniosków i decyzji,
- ustawienie parametrów systemu,
- kontrolę rejestru zdarzeń w systemie,
- obsługę korekt naliczonych świadczeń wychowawczych,
- generowanie danych do przelewów elektronicznych z wybranych list.
6. Ponadto system zapewnia:
- tworzenie - wymaganej przepisami sprawozdawczości, także w wersji elektronicznej,
- obsługę metryki sprawy,
- naliczanie zapotrzebowania na środki 500+.
System jest wykonany w wersji sieciowej, z wykorzystaniem technologii:
- baza danych: Firebird,
- język programowania: Delphi,
- system operacyjny: Windows.